ریچارد ارنست برنده جایزه نوبل در 87 سالگی درگذشت

این شیمیدان، فناوری رزونانس مغناطیسی هسته ای را بهبود بخشید و باعث توسعه MRI شد.

ریچارد ارنست ، شیمی دان برنده جایزه نوبل که کاربردهای عملی طیف سنجی تشدید مغناطیسی هسته ای را به همراه داشت، در 4 ژوئن در سن 87 سالگی در زادگاهش در سوئیس درگذشت. کار ارنست در زمینه تصفیه فناوری NMR زمینه را برای تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) فراهم کرد که بیش از 30 سال است که یکی از اصلی ترین پایه های تشخیص پزشکی است.

ارنست در 14 آگوست 1933 در وینترتور سوئیس متولد شد ، مادر و پدرش که در یک مدرسه تجارت به تدریس معماری مشغول بودند ، به همراه دو خواهرش بزرگ شدند. او یک نوازنده ساز ویولن سل بود و به ساخت موسیقی علاقه داشت، اما طبق زندگی نامه نوبل وی، در دوران نوجوانی با یک مورد مواد شیمیایی متعلق به عموی فقیدش که به عنوان مهندس متالورژی کار می کرد، برخورد کرد.

ارنست در زندگینامه خود نوشت: “تقریباً بلافاصله مجذوب احتمالات آزمایش همه واکنشهای قابل تصور با آنها شدم ، برخی منجر به انفجار و برخی دیگر منجر به مسمومیت غیر قابل تحمل هوا در خانه ما شد و والدینم را ترساند.” “با این حال ، من جان سالم به در بردم و شروع به خواندن تمام کتابهای شیمی کردم که می توانم روی آنها کار کنم.”

او مشتاق تحصیل در رشته شیمی در ETH زوریخ وارد دانشگاه شد. ارنست پس از فارغ التحصیلی در سال 1957 ، برای چند سال وارد خدمت سربازی شد. وی برای تکمیل دکترای خود در شیمی فیزیک ، که در سال 1962 دریافت کرد ، همزمان با تمرکز بر فناوری NMR ، به ETH زوریخ بازگشت.

زندگینامه نوبل وی مملو از نام همکاران و مربیانی است که وی در طول این سالها داشته است و اعتبار آنها را به خاطر همه راه هایی که به پیشرفت و درخشش وی کمک کرده اند ، می داند. نکته آخر اینکه پیام ویژه ای برای همسرش داشت.

“من از تشویق و تعدیل گاه و بی گاه استانداردهای ارزشی همسرم مگدالنا که علی رغم تمام مشکلات ازدواج با یک معتاد کار خودخواه و خلق و خوی غیر قابل پیش بینی تاکنون بیش از 28 سال با من ماند، بسیار سپاسگزارم. “زندگی نامه ارنست در سال 1991 ادامه یافت و اعتبار او را در تربیت سه فرزند خود ، که دو نفر از آنها معلم مدرسه ابتدایی بودند ، دانست. “من تعجب نمی كنم كه آنها هیچ قصدی برای ادامه راه من نشان نمی دهند ، اگرچه اگر خودم فرصتی دوباره پیدا می كردم ، مطمئناً سعی می كردم حرفه فعلی خود را تكرار كنم.”

از ریچارد ارنست و مگدالنا سه فرزندشان باقی مانده است: آنا مگدالنا ، کاتارینا الیزابت و هانس-مارتین والتر.

لینک های مفید

دیدگاه‌ها: ۱ دیدگاه

  • آبتین

    ممنون از مطلب مفیدتون

    5 تیر 1400 / 09 : 13 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *