میکروپیپت یا سمپلر (micropipette or sampler)

میکروپیپت  ابزاری آزمایشگاهی است که معمولاً در شیمی ، زیست شناسی و دارو برای انتقال یک اندازه گیری مایع مورد استفاده قرار می گیرد، اغلب به عنوان دستگاه توزیع کننده محیط. پیپت ها در طرح های مختلفی با اهداف مختلف با سطح دقت مختلف از پیپت های شیشه ای تک قطعه گرفته تا پیپت های قابل تنظیم یا الکترونیکی پیچیده تر ارائه می شوند. بسیاری از انواع پیپت با ایجاد یک خلاء جزئی در بالای محفظه نگهدارنده مایعات کار می کنند و به طور انتخابی این خلا را برای رهاسازی مایعات ایجاد می کنند.

این ابزار در ۱۹۶۰ توسط دکتر هاینریش شنیتگر در ماربورگ آلمان اختراع و ثبت شد. پس از آن ، بنیانگذار شرکت بیوتکنولوژی Eppendorf حق استفاده جهانی اون رو به ارث برد. بعد ها در سال ۱۹۷۲ ، میکروپیپت قابل تنظیم توسط چندین نفر ،در دانشگاه ویسکانسین مادیسون توسط  وارن گیلسون و هنری لاردی  اختراع شد.

این پیپت ها می توانند بسیار دقیق باشند. با این حال ، از آنجا که آنها به جابجایی هوا تکیه می کنند، ممکنه متاثر از عدم دقت ناشی از تغییر محیط، به ویژه دما و کاربر قرار می گیرند. به همین دلایل این تجهیزات باید به دقت نگهداری و کالیبراسیون شوند و کاربران باید برای انجام تکنیک صحیح و مداوم آموزش ببینند.

 

انواع میکروپیپت از نظر حجم:

Commonly available pipette volumes

Name

Min. volume (µL)

Max. volume (µL)

Color on Gilson

tip size (µL)

P2

۰٫۲

۲

Orange

۱۰

P10

۱

۱۰

Red

۱۰

P20

۲

۲۰

Lemon

۲۰۰

P100

۲۰

۱۰۰

Salmon

۲۰۰

P200

۵۰

۲۰۰

Yellow

۲۰۰

P1000

۲۰۰

۱۰۰۰

Blue

۱۰۰۰

P5000

۵۰۰/۱۰۰۰

۵۰۰۰

Purple

۵۰۰۰

P10000

۱۰۰۰

۱۰۰۰۰

Sky

۱۰۰۰۰

 

 

نحوه استفاده صحیح از میکروپیپت

برخی از میکروپیگت ها حجم ثابت را تحویل می دهند ، اما اکثر آنها قابل تنظیم هستند. هر برندی برای انجام این کار از یک روش کمی متفاوت استفاده می کند – گیلسون دارای یک چرخ قابل تنظیم است ، دیگران دارای مکانیزم قفل شدن هستند و چرخاندن پیستون میزان حجم را تنظیم می کند. همه آن ها نمایشگری دارند که به شما می گوید چه مقدار تحویل داده می شود و طیف وسیعی از حجم قابل توزیع است.

برای کشیدن مایع

plunger را در حالت دوم قرار دهید ، نوک متصل به انتهای میکروپیپت را در زیر سطح مایع قرار دهید. سعی کنید به سمت راست به پایین فشار نیاورید، اما اطمینان حاصل کنید که نوک به اندازه کافی زیر سطح مایع قرار گرفته است که هوا به آن وارد نشود. فشار را به طور پیوسته از plunger بردارید و اجازه دهید تا به حالت اول برگردد. این کار را با احتیاط انجام دهید ، به خصوص در حجم های زیاد، زیرا مایعات ممکن است به درون میکروپیپت وارد شوند. اگر حباب در tip ظاهر شد ، مایعات را با فشار دادن به آخرین نقطه plunger به داخل ظرف برگردانید و دوباره شروع کنید (ممکن است لازم باشد به یک نوک خشک تغییر دهید).

برای تخلیه مایع

plunger را به سمت پایین فشار دهید. اگر می خواهید دو مایع را با هم مخلوط کرده یا یک پلت  سانتریفیوژ شده را مجدداً معلق کنید، به موقعیت ۱ رها کنید و چند بار به موقعیت ۲ فشار دهید تا مایعات مخلوط شده را بیرون بکشید. برای از بین بردن آخرین قطره مایع از نوک، به سمت موقعیت ۳٫ فشار دهید تا اگر به مایع منتقل شد، tip را قبل از رها کردن plunger از مایع خارج کنید. plunger را رها کنید و اجازه دهید تا به موقعیت ۱ برگردد.

مکانیسم قفل

برخی از پیپت های جابجایی هوا می توانند علاوه بر این از مکانیسم قفل (که به آن “پیپت های قفل کننده” گفته می شود) نیز استفاده کنند تا امکان تغییر بهتر حجم و در عین حال حفظ دقت را فراهم کنند. با قفل کردن حجم تنظیم در حین انجام چندین عمل پیپتینگ یکسان ، از تغییرات تصادفی در تنظیم حجم پیپت جلوگیری می شود.

کالیبراسیون

در شرایط متوسط ، اکثر پیپت ها می توانند (هر شش ماه) کالیبره شوند تا عملکرد مطلوبی را ارائه دهند. مؤسساتی که توسط مقررات GMP / GLP سازمان غذا و دارو تنظیم می شوند، معمولاً کالیبراسیون سه ماهه یا هر سه ماه انجام میدهند. برنامه های کاربردی مهم ممکن است به خدمات ماهانه نیاز داشته باشند ، در حالی که مؤسسات تحقیقاتی و آموزشی ممکن است فقط به خدمات سالانه نیاز داشته باشند.

لینک های مفید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *