تهیه محیط کشت LB آگار

آگار عصاره خشک جلبک‌های قرمز از نوع GELIDIUM است که از نظر شیمیایی استر سولفوریک گالاکتان می‌باشد که به شکل قطعات باریک نازک شفاف، یا گرد سفید خاکستری رنگ بی‌مزه و بی‌بو است. اولین نکته مهم در پروتکل محیط کشت LB آگار این است که آگار در آب سرد نامحلول است به همین دلیل ابتدا آن را در آبجوش حل کرده و سپس در ۳۵ تا ۴۰ درجه سانتی گراد یا کمتر سرد نموده به صورت ژل در آمده و قابل استفاده می شود.

محیط دارای مایع یا ژل می‌باشد که به منظور رشد دادن میکروب‌ها، یاخته‌هاو یا حتی گیاهان کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد. محیط‌های کشت به طور معمول شامل دو دسته می‌باشند، کشت یاخته به انگلیسی ( cell culture) که در آن از یاخته‌های ویژه‌ای استفاده می‌نمایند که از گیاهان و حیوان‌ها به دست آمده‌اند و کشت خردزیستی به انگلیسی (microbiological culture) که به ویژه به منظور رشد دادن میکروب‌ها استفاده می‌گردد، از رایج ترین انواع کشت خردزیستی می‌توان به ظرف آگارو محیط کشت مایع مغذی اشاره نمود.

 

روش تهیه:

هیه محیط کشت

1- مواد زير را وزن كرده درون ارلن ماير ريخته و روي Stirrer مخلوط كنيد

تريپتون 2.5 گرم                                                سديم كلرايد2.5 گرم

عصاره مخمر1.25 گرم                                        آب مقطر250 ميلي ليتر

2- pH  محيط را مساوي 7.5 – 7 تنظيم كنيد  و سپس آن را اتوكلاو نماييد.

به ازای هر 250 میلی لیتر محيط LB  مقدار 3.75 گرم  پودر آگار اضافه كرده و سپس آن را اتوكلاو كنيد. آنتی بیوتیک مناسب را به محيط اضافه کرده و آنرا داخل چند پليت تقسيم كنید.( 20 میلی لیتر به ازای هر پلیت ) و در حرارت اتاق قرار داده تا آگار سفت شود سپس آنها  را لاي كاغذ یا فویل آلومینیوم پيچيده و تا هنگام استفاده دردمای 4 درجه نگهداري نماييد.

لینک های مفید برای محیط کشت LB آگار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *