تشخیص آزمایشگاهی ویروس کرونا (Coronaviruses) امکانپذیر شد

در پی شیوع ویروس جدید کرونا و همچنین اعلام وضعیت اضطراری توسط سازمان جهانی بهداشت تاکنون تلاش های بسیاری برای تشخیص آزمایشگاهی سریع، ساخت واکسن و همچنین تولید درمان کروناویروس جدید توسط شرکت‌ها و مراکز آکادمیک در دست انجام است.

شرکت فناوری زیست شناسی سان سو ره» (Sansure biotech) دستگاهی برای تشخیص ویروس کرونا ابداع کرد که به تایید اداره ملی نظارت و مدیریت مواد دارویی چین رسیده و مجوز هم گرفته است اختراع این دستگاه به طور موثری از شیوع کرونا جلوگیری خواهد کرد. این دستگاه را تیم تحقیقات علمی و فنی به رهبری آقای «دایی لی جونگ» کارشناس معروف چین در زمینه معاینه بیماری طراحی و تولید کرده و روش استفاده از آن نیز ساده و راحت است به طوری که یک کاربر می تواند با استفاده از یکی از این دستگاه ها روزانه بیش از ۱۰۰۰ بیمار مشکوک به کرونا را معاینه کند.

چندین روش مشخص شده برای شناسایی ۲۰۱۹-nCoV چه در داخل و چه از نظر تجاری در حال توسعه است. برخی از روشها ممکن است فقط ویروس جدید را تشخیص دهند و برخی نیز ممکن است سویه های دیگر (به عنوان مثال SARS-CoV) که از نظر ژنتیکی مشابه هستند را تشخیص دهند.

سنجش های مولکولی توسعه یافته:

برخی از گروه ها پروتکل های خود را که می توانند در زیر قابل دستیابی باشند به اشتراک گذاشتند در بعضی موارد ، این گروه ها مایل به ارسال معرف یا معرف مخلوط معرف در آزمایشگاه های خود با هزینه های مرتبط یا بدون آن هستند. توصیه می شود در صورت نیاز به کمک بیشتر با توسعه دهنده تماس بگیرید. لیست جامع نیست و به طور مرتب در حال به روز رسانی است.

 

Summary table of available protocols:

Country Institute Gene targets
China China CDC ORF1ab and N
Germany Charité RdRP, E, N
Hong Kong HKU ORF1b-nsp14, N
Japan National Institute of Infectious Diseases, Department of Virology III Pancorona and multiple targets, Spike protein
Thailand National Institute of Health N
US US CDC Three N primers, RdRP

تحقیقات برای ارزیابی منبع شیوع ، حالت (های) انتقال و میزان عفونت در حال انجام است. شواهد موجود در مورد ویروس ۲۰۱۹-nCoV و تجربه قبلی با سایر کروناویروس ها (MERS-CoV و SARS-CoV) و سایر ویروس های تنفسی (به عنوان مثال آنفلوانزای مرغی) نشان می دهد که ممکن است انتقال حیوانی در ارتباط با ۲۰۱۹-nCoV باشد.

با توجه به شواهد موجود و تجربه گذشته ، WHO توصیه های کلی زیر را ارائه می دهد:

۱- به عنوان یک احتیاط عمومی ، هر کسی که از بازارهای حیوانات زنده ، بازارهای مرطوب یا بازار محصولات حیوانات بازدید می کند ، باید اقدامات بهداشتی عمومی از جمله شستشوی منظم دست با صابون و آب آشامیدنی را بعد از لمس حیوانات و فرآورده های حیوانات ، جلوگیری از لمس چشم ، بینی یا دهان با دست ، انجام دهد. و جلوگیری از تماس با حیوانات بیمار یا محصولات حیوانی فاسد شده. از هرگونه تماس با حیوانات دیگر که احتمالاً در بازار زندگی می کنند (به عنوان مثال ، گربه های ولگرد و سگ ، جوندگان ، پرندگان ، خفاش ها) باید به شدت جلوگیری شود.

۲- همچنین باید توجه شود تا از تماس با زباله های حیوانی آلوده یا مایعات موجود در خاک یا ساختار مغازه ها و امکانات بازار جلوگیری شود. از مصرف فرآورده های دامی خام یا پنهان شده اجتناب شود. گوشت خام ، شیر یا اندام های حیوانی باید با احتیاط انجام شود تا از آلودگی متقابل با غذاهای پخته ، مطابق رویه های خوب ایمنی مواد غذایی جلوگیری شود.

۳-ماسک‌های تنفسی N95 محافظت بیشتری فراهم می‌کنند. چنین دستگاه‌هایی برای پیشگیری از ورود ۹۵ درصد از ذرات ریز به بینی و دهان طراحی شده‌اند ولی تنها درصورتی اثر دارند که به‌طور مناسبی روی صورت قرار گیرند و برای کودکان یا افرادی که روی صورت خود مو دارند، مناسب نیستند. ماسک‌های تنفسی N95 همچنین موجب می‌شوند که تنفس برای فرد دشوارتر شود، بنابراین برای کسی که علائم عفونت ناشی‌از کروناویروس جدید را دارد (سرفه و تنگی نفس)، می‌تواند خطرناک باشد.

همه اطلاعات و راهنمایی های WHO در مورد شیوع فعلی coronavirus جدید (۲۰۱۹-nCoV) است که برای اولین بار در تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹ از ووهان ، چین گزارش شده است. همراه با به روز رسانی های روزانه در این لینک قابل دسترسی است.WHO با کارشناسان جهانی ، دولت ها و شرکای جهانی همکاری می کند تا به سرعت دانش علمی در مورد این ویروس جدید را گسترش دهد ، شیوع ویروس را ردیابی کند و به کشورها و افراد در مورد اقدامات مربوط به حمایت از سلامتی و جلوگیری از شیوع این ویروس مشاوره ارائه دهد.

 

لینک های مفید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *