تفاوت محیط کشت DMEM با RPMI

آنچه در این مقاله می خوانید

با توجه به کاربرد گسترده انواع محیط های کشت در آزمایش های مختلف سلولی و میکروبی به نظر می رسد انتخاب یک محیط مناسب چالش مهمی به حساب می آید. یکی از راه هایی که به ما برای انتخاب یک محیط کشت کمک می کند به خاطر داشتن این مطلب است که هر محیط برای کشت چه ارگانیسمی مناسب است و به تفاوت های محیط کشت ها آگاه باشیم. در این مقاله سعی داریم به بررسی دو نوع محیط DMEM با RPMI بپردازیم و تفاوت آنها را توضیح دهیم. مطمئنا با این توضیحات می توانید بفهمید که آیا محیط دی ام ای ام برای آزمایش مورد نظر شما مناسب است یا آر پی ام آی؟

در ابتدا ویژگی هر محیط را توضیح داده و در ادامه به تفاوت ساختار، نحوه استفاده و مشخصات آنها اشاره می کنیم. با ما همراه باشید.

محیط کشت DMEM

DMEM چیست؟

باتوجه‌به کاربرد گسترده انواع محیط‌های کشت در آزمایش‌های مختلف سلولی و میکروبی به نظر می‌رسد انتخاب یک محیط مناسب چالش مهمی به‌حساب می‌آید. یکی از راه‌هایی که به ما برای انتخاب یک محیط کشت کمک می‌کند به‌خاطر داشتن این مطلب است که هر محیط برای کشت چه ارگانیسمی مناسب است و به تفاوت‌های محیط کشت‌ها آگاه باشیم. در این مقاله سعی داریم به بررسی دو نوع محیط DMEM با RPMI بپردازیم و تفاوت آنها را توضیح دهیم. مطمئناً با این توضیحات می‌توانید بفهمید که آیا محیط دی‌ام ای ام برای آزمایش موردنظر شما مناسب است یا آر پی ام آی؟

در ابتدا ویژگی هر محیط را توضیح داده و در ادامه به تفاوت ساختار، نحوه استفاده و مشخصات آنها اشاره می‌کنیم. با ما همراه باشید.

ویژگیهای محیط کشت دی ام ای ام (DMEM)

محیط (Dulbecco’s Modified Eagle Medium) یک محیط کشت پایه محسوب شده و از رشد بسیاری از سلول‌های پستانداران حمایت می‌کند. می‌توان گفت محیط کشت DMEM همان محیط کشت پایه MEM است که از مجموعه‌ای از اسیدهای آمینه، ویتامین‌ها، نمک‌های معدنی، گلوکز و سرم به‌عنوان منبع رشد و هورمون‌ها تشکیل شده است.

محیط  Minimum Essential Medium که به اختصار (MEM)  محیط مناسبی برای کشت اولیه سلول‌ها و کشـت سلول‌های دیپلوئید می‌باشد.

انواع مختلفی از سلول‌هایی می‌توانند در این محیط رشد کنند شامل:

فیبروبلاست‌های اولیه، سلول‌های عصبی، سلول‌های گلیایی، سلول‌های آندوتلیالی (HUVEC) و سلول‌های عضلانی صاف و همچنین رده‌های سلولی مانندHeLa ،293، Cos-7و PC-12.

به علت پیشرفت تکنولوژی‌های آزمایشگاهی تا به امروز محیط‌های کشت (DMEM) متنوعی ساخته و در دسترس محققین قرار گرفته که با استفاده از آنها می‌توان طیف گسترده‌ای از سلول‌ها را کشت داد.

‎اجزای تشکیل دهنده محیط کشت DMEM

انواع مختلفی از سلول‌هایی می‌توانند در این محیط رشد کنند شامل:

فیبروبلاست‌های اولیه، سلول‌های عصبی، سلول‌های گلیایی، سلول‌های آندوتلیالی (HUVEC) و سلول‌های عضلانی صاف و همچنین رده‌های سلولی مانند HeLa ،293، Cos-7و PC-12.

به علت پیشرفت تکنولوژی‌های آزمایشگاهی تا به امروز محیط‌ کشت های (DMEM) متنوعی ساخته و در دسترس محققین قرار گرفته که با استفاده از آنها می‌توان طیف گسترده‌ای از سلول‌ها را کشت داد.

نکات قابل توجهی درباره محتویات محیط کشت DMEM وجود دارد که می‌توان به آن اشاره کرد.

  • DMEM پروتئین، لیپید یا فاکتورهای رشد ندارد؛ بنابراین نیاز است مکمل‌های رشد را به آن اضافه کنیم. می‌توان این محیط را معمولاً با 10٪ سرم جنین گاوی (FBS) غنی‌سازی کرد.
  • برای محیط DMEM از بی‌کربنات سدیم به میزان 3.7 گرم در لیتر به‌عنوان سیستم بافری استفاده می‌شود. همچنین برای حفظ PH فیزیولوژیک نیاز است تا 5–10% CO2 به محیط اضافه شود.
اجزاغلظت (میلی مولار)وزن مولکولی
آمینو اسید ها
ال گلوتامین4500.0
سدیم پیرووات1
پتاسیم کلرید (KCl)400.075.0
سدیم بیکربنات (NaHCO3)370084.0
سدیم کلرید (NaCl)640058.0

محیط کشت RPMI

RPMI چیست؟

RPMI یا Roswell Park Memorial Institute که با نام RPMI 1640 نیز شناخته می شود. اسم این محیط از نام موسسه ای که آن را کشف کرد  مشتق شده است. این محیط معمولاً در کشت سلولی حیوانی به ویژه برای رشد سلول های پستانداران استفاده می شود. این محیط در ابتدا برای رشد لنفوسیت های انسانی ساخته شدند.

کاربرد و ویژگی های محیط آر پی ام آی (RPMI)

RPMI زمانی استفاده می‌شود که آزمایش‌های آزمایشگاهی به نمونه‌های تازه و ثابت‌نشده مانند فلوسیتومتری، مولکولی و سیتوژنتیک نیاز دارد. 

  •  این محیط  دارای نشانگر pH یعنی فنل قرمز است که این ماده باعث شده که محیط صورتی رنگ یاشد در شرایط آلودگی یا قرار گرفتن در معرض هوا رنگ آن از صورتی به زرد تبدیل می شود. 

 

شباهت های بین RPMI و DMEM چیست؟

  • هر دو محیط  RPMI و DMEM در کشت سلولی حیوانی استفاده می شوند.
  • هر دو محیط RPMI و DMEM فرمولاسیون مایع هستند.
  • هر دو محیط RPMI و DMEM حاوی اسیدهای آمینه ضروری، ویتامین ها و نمک های معدنی مورد نیاز برای رشد هستند.
  • هر دو محیط کشت RPMI و DMEM ناقص هستند بنابراین سرم باید اضافه شود.
  • هر دو محیط RPMI و DMEM از گلوکز به عنوان منبع کربن خود استفاده می کنند.
  • هر دو محیط RPMI و DMEM از لحاظ اسیدیته PH بالایی دارند.

تفاوت محیط DMEM و RPMI

 
  • RPMI محیطی است که به طور گسترده برای کشت سلول های پستانداران در کشت سوسپانسیون استفاده می شود.در حالی که DMEM در کشت سلول های چسبنده استفاده می شود.
RPMIDMEM
نوع محیطکشت سوسپانسیون پستاندارانکشت سلول های چسبنده
فسفات اضافیRPMI دارای فسفات اضافی استDMEM فاقد فسفات اضافی است
کاربردکشت لنفوسیت های T و B انسان، سلول های مغز استخوان و هیبریدوم. برای مطالعه سلول های نئوپلاستیک انسان استفاده می شود.بررسی سلول‌های جنینی موش مطالعه مهار تماس تحقیق و تجزیه و تحلیل کشت سلولی مرغ

آیا می توانیم به جای RPMI از DMEM استفاده کنیم؟

RPMI یا Roswell Park Memorial Institute که با نام RPMI 1640 نیز شناخته می‌شود. اسم این محیط از نام مؤسسه‌ای که آن را کشف کرد مشتق شده است. این محیط معمولاً در کشت سلولی حیوانی به‌ویژه برای رشد سلول‌های پستانداران استفاده می‌شود. این محیط در ابتدا برای رشد لنفوسیت‌های انسانی ساخته شدند.

کاربرد و ویژگی‌های محیط آر پی‌ام آی (RPMI)

RPMI زمانی استفاده می‌شود که آزمایش‌های آزمایشگاهی به نمونه‌های تازه و ثابت نشده مانند فلوسیتومتری، مولکولی و سیتوژنتیک نیاز دارد. 

  •  این محیط دارای نشانگر pH یعنی فنل قرمز است که این ماده باعث شده که محیط صورتی رنگ باشد در شرایط آلودگی یا قرارگرفتن در معرض هوا رنگ آن از صورتی به زرد تبدیل می‌شود. 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *