تفاوت چسب سیتولوژی و پاتولوژی در چیست ؟

تفاوت، نحوه استفاده و کاربرد انتلان (Entellan) و مونتلان (DPX) به همراه معرفی لیست شرکت های تولید کننده و وارد کننده آن ها

سیتولوژی و پاتولوژی دو بخش مهم در آزمایشگاه‌های تشخیص طبی می‌باشند که هر دو به کمک میکروسکوپ به برسی بافت‌ها و سلول‌ها می‌پردازند. ازاین‌رو لازم است به کمک لام‌های مخصوص به خود، نمونه‌ها را برسی و تحلیل نمایند. از بررسی‌های سیتولوژی می‌توان در تشخیص سرطان‌ها و بیماری‌های التهابی و عفونی بهره برد. این آزمایش‌ها بر روی نمونه‌ی سلول‌های آزاد و یا قسمتی از بافت انجام می‌گیرند. آزمایش‌های سیتوپاتولوژی با نام تست‌های اسمیر شناخته می‌شوند که با استفاده از تهیه‌ی گسترشی از سلول‌های موردنظر بر روی لام (اسمیر) و بررسی میکروسکوپی آن انجام می‌گیرد.

معرفی چسب سیتولوژی (انتلان – Entellan)

انتلان نام محلولی از پلیمرهای زایلن است. این محلول که به دلیل وجود ترکیبی از چندین رزین مصنوعی (آکریلات های حل شده در تولوئن)، به یک ماده جاسازی سریع تبدیل شده است را برای تمام آماده‌سازی‌های میکروسکوپی در آزمایشگاه سیتولوژی به کار می‌برند. منظور از آماده‌سازی همان فیکس کردن و قالب‌گیری نمونه در اسلاید مخصوص به خود است. این اسلایدها را می‌توان برای سال‌ها بدون تغییر در رنگ آنها نگهداری کرد. همچنین خواص ثابت فیزیکی و شیمیایی این ترکیب پلیمری، ماندگاری طولانی‌مدت نمونه‌ها را تضمین می‌کند.

دستورالعمل استفاده و نگهداری از چسب انتلان

نمونه را پس از قراردادن بر روی لام با چکاندن چند قطره از محلول انتلان بپوشانید. این کار را به نحوی انجام دهید که فضای بین شیشه لام و لامل کاملاً پر شود. محلول نباید از کناره‌های اسلاید بیرون بزند و اگر چنین شد با دستمال یا پارچه مرطوب شده با زایلن آن را تمیز کنید. در مورد آماده‌سازی بافت‌شناسی و سیتولوژی توصیه می‌شود که زایلن به‌عنوان مرحله نهایی قبل از فیکس نمونه در اسلاید استفاده شود تا از کدورت‌های ناشی از عمل الکل جلوگیری شود. به‌عنوان یک اقدام احتیاطی، توصیه می‌کنیم مراحل فوق را زیر هود یا در اتاقی با تهویه مناسب انجام دهید.

چرا زایلن استفاده می‌شود؟

ازآنجایی‌که چسب آنتلان حاوی تولوئن است، باید نمونه‌ها بدون آب (اصطلاحاً آبگیری شده) استفاده شوند. این امر به کمک زایلن رخ می‌دهد زیرا زایلن یک هیدروکربن غیر محلول در آب می‌باشد و اسلایدها را شفاف می‌کند.

توجه داشته باشید بلافاصله پس از استفاده از آنتلان، درب بطری را ببندید. اگر آنتلان ویسکوز شود، می‌توان آن را با افزودن زایلن به قوام موردنظر بازگرداند. همچنین این محلول برای نگهداری به یخچال یا فریزر نیاز ندارد و در دمای اتاق پایدار می‌باشد.

معرفی چسب هیستولوژی (مونتلان – DPX)

مونتلان نام محلولی است که در آزمایشگاه‌های هیستولوژی به چسب هیستولوژی معروف می‌باشد. نام دیگر این محلول، چسب DPX می‌باشد.(Dibutylphthalate Polystyrene Xylene Mountant for histology)

چرا از چسب هیستولوژی، در وب گاه های فارسی، به نام چسب پاتولوژی نام‌برده می‌شود؟

ازآنجایی‌که آزمایشگاه پاتولوژی شامل بخش‌های هیستولوژی و هماتولوژی می‌باشد که اتفاقاً چسب DPX در هر دو این بخش‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد، به‌اشتباه، چسب پاتولوژی (DPX) در سایت‌های فارسی رایج شده است.

DPX از چه ساخته شده و چه کاربردی دارد؟

DPX مخلوطی از دی استایرن (distyrene)، منعطف کننده پلاستیک (plasticizer) و زایلن است که به عنوان یک محیط فیکساسیون مصنوعی استفاده شده و جایگزین زایلن-بالزام (xylene-balsam) می شود. کاربرد اصلی این چسب مونته کردن اسلایدهای پاتولوژی جهت بررسی میکروسکوپی نمونه ها و نگهداری طولانی مدت آنهاست. تهیه لام های میکروسکوپی به صورت دستی و یا با کمک دستگاه کاور اسلیپر انجام میشود. DPX به سرعت خشک می شود و نمونه را در خود حفظ می کند. از جمله ویژگی های مهمی که استفاده از این محلول را در آزمایشگاه های پاتولوژی مرسوم ساخته، ویسکوزیته متوسط و خشک شدن 15 دقیقه ای آن میباشد.

تولیدکنندگان چسب اسلایدهای آزمایشگاهی (slide mountant)

چسب انتلان (Entellan)

شرکت آلمانی مرک چسب انتلان را در دو مدل معمولی و جدید روانه بازار کرده است که تفاوت این دو در عدم نیاز نمونه به تمیزکردن با زایلن می‌باشد.
شرکت‌های ایرانی لابترون و فرتست نیز چسب انتلان را در حجم‌های متنوع و با قیمت اقتصادی، تولید و روانه بازار کرده‌اند.

چسب مونتالان (DPX)

شرکت آلمانی مرک چسب مونتالان را در دو مدل معمولی و جدید روانه بازار کرده است که تفاوت این دو در عدم استفاده از plastitizer Dibutyl phthalate (DBP) در مدل جدید می‌باشد.
شرکت‌های ایرانی لابترون، فرتست و پادتن طب نیز چسب مونتالان را در حجم‌های متنوع و با قیمت اقتصادی، تولید و روانه بازار کرده‌اند.

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *