ظروف شیشه ای استاندارد آزمایشگاهی

ظروف شیشه ای استاندارد آزمایشگاهی مثل بشر و فلاسک ، در سنجش حجم دقت محدودی دارند که معمولا این دقت ±5% می باشد.

الف)دقت ظروف

با این حال این ظروف بسیار دقیق در نظر گرفته می شوند. این دقت توسط قطعه ی کوچکی بر روی ظرف شیشه ای که بر روی آن مقداری از اطلاعات مربوط به ظرف درج شده است در اختیار کاربر قرار می گیرد.  به عنوان مثال ، با یک خط یا علامت حجمی بر روی ظرف شیشه ای معمولا حجم آن را مشخص می نمایند.

ب) درجه حرارت استاندارد

بخش بعدی اطلاعات درجه حرارتی است که دقت ظرف در آن ثابت می ماند که معمولا 20 درجه سانتی گراد می باشد. اهمیت درجه حرارت به اینخاطر است که چگالی یا حجم مایعات به آن وابسته است.

ج)علائم “TD” و “TC “

سوم، نوشته “TD” و یا “TC ”   بر روی ظرف می باشد که به ترتیب برای نشان دادن “to deliver” و یا “to contain” به کار می رود. زمانی که روی قطعه ای از ظرف علامت “TD” نوشته شده باشد به این معنی است که آن ظرف برای اندازه گیری حجم ثابت کالیبره شده است ، درحالی که علامت “TC” نشان دهنده این است که دقت آن ظرف برای اندازه گیری حجم مخصوص کالیبره شده است. اما ممکن است آن را به دقت به ظرف دیگر انتقال ندهد.

درب پوش:

ظروف شیشه ای را می توان با انواع و اقسام درب ها از جنس های مختلف مهر و موم کرد ، از جمله پلاستیک ، چوب پنبه و یا شیشه.

درب های  پلاستیکی و چوب پنبه ای برای انواع مختلف مهر و موم کردن مناسب هستند، چرا که می توانند برای مهر و موم کردن به کار روند و از طرفی اجازه دسترسی آسان به ماده موجود رد ظرف را تنها با استفاده از یک سوزن سرنگ می دهند.

glass joints:

اتصال بین قطعات شیشه ای باعث استفاده از طیف متنوعی از رابط  شیشه ای شده است که رابط های مخروطی استاندارد ، رابط های زانویی و  رابط های O-ring  را در بر می گیرد .

رابط های مخروطی استاندارد بیشترین استفاده را دارند. سایز رابط های شیشه ای به گونه ای است که با یکدیگر به راحتی جفت می شوند و همچنین سایز های متنوعی از این اداپتور ها وجود دارد. مثل همه ی رابط های شیشه ای دیگر ، در اینجا هم گریس برای جلوگیری از اصطکاک به کار می رود.

در حالیکه به نظر می رسد که رابط ها محکم می باشند ، اما آن ها از نظر مکانیکی  رابط های زیاد قوی ای نیستند و می تواندد از هم جدا شوند . برای جلوگیری از این اتفاق از یکسری گیره ها استفاده می شود که اغلب به آن ها گیره های Keck می گویند . این گیره ها یا بر اساس رنگ کد گذاری می شوند و یا بر اساس سایز.

درحالیکه بعضی لوازم شیشه ای مثل بشر، انتهای صاف دارند و به راحتی روی صفحه hotplate قرار می گیرند، اما بعضی دیگر مثل round-bottom flasks برای ثابت ماندن نیاز به گیره نگه دارنده دارند که این گیره های نگه دارنده از جنس فلز هستند و به گردن فلاسک متصل می شوند.

شسشتشوی ظروف شیشه ای استاندارد آزمایشگاهی:

درست همانند آشپزخانه ،در آزمایشگاه هم از آب و مواد شوینده برای شستن لوازم شیشه ای استفاده می شود. زمانی که این مواد در دسترس نباشند می توان از حلال های آلی مثل استون برای از بین بردن مواد چسبنده و مواد زائد و نامحلول آلی  استفاده کرد. در برخی موارد که از بین بردن برخی مواد زائد جز با به کار گیری یکسری روش های شیمیایی ، باید ظروف شیشه ای در یک حمام بازکه تشکیل شده از الکل ( اتانول) و باز قوی ( سدیم هیدروکسید) می باشد خیسانده شود.

البته باید به این نکته توجه شود که هرگز نباید ظروف شیشه ای که مخصوص سنجش حجم می باشند را در حمام باز قرار داد ، زیرا حجم آن ها تغییر می کند. زمانی که ظرف شیشه ای ه یک فلز آلوده می شود ، بهترین روش برای رفع این نوع آلودگی استفاده از حمام اسید می باشد که در آن یک اسید قوی مثل هیدروکلریک حل شده است ، که خاصیت آمفوتری ذاتی شیشه و همچنین اکسیداسیون کلی فلز در اسید موجب تمیز شدن ظرف می شود. برای این کار لازم است که 24 تا 48 ساعت ظرف را در حمام اسید بگذاریم.

 

 

1-بشر:

بشر یکی از معمول ترین لوازم شیشه ای آزمایشگاه می باشد ، وسیله ای استوانه ای شکل است که مواد جامد و مواد مایع را در حجم های بسیار کوچک (10 میلی لیتر)  تا حجم های بسیار بزرگ ( 4000 میلی لیتر)می تواند نگه دارد.

یک لبه دارد که برای سهولت در خالی کردن مواد از بشر طراحی شده است . این وسیله برای زمان هایی  که حجم مورد نیاز ، به دقت بالا نیاز ندارد بسیار مناسب می باشد.

2- فلاسک:

این وسیله به این منظور طراحی شده است که بتوان مواد را بدون بیرون ریختن از ظرف چرخاند.این وسیله همچنین خیلی راحت با درب ها فیکس می شود.

2-1- فلاسک ارلن مایر:

معمول ترین فلاسکی که اسثفاده می شود ، فلاسک ارلن مایر می باشد که انتهای صاف دارد. این انتهای صاف به فلاسک ارلن مایر اجازه می دهد تا به طور مستقیم گرم شود و همچنین برای جوشاندن و متراکم سازی مورد استفاده قرار گیرد.

2-2- فلاسک فلورنس:

این نوع فلاسک از نظر ظاهری وسیله ای  مابین فلاسک ته گرد و فلاسک ارلن مایر می باشد. از نظر سایز حجم های کم و در حد میلی لیتر تا حجم های زیاد و در حد لیتر را در بر می گیرد.فلاکس فلورنس هم می تواند ته گرد باشد و هم اینکه انتهای صاف داشته باشد، بنابراین می تواند در گرما دهی مستقیم هم کاربرد داشته باشد. نوع ته گرد برای کاربرد جوشاندن بهتر است.

 

3-تیوب تست:

Vessel های کوچک استوانه ای هستند که برای نگه داری ، گرمادهی و مخلوط کردن مواد شیمیایی به کار می روند. این تیوب ها سایز های مختلف دارند و معمولا برای مشاهدات کیفی واکنش ها به کار می روند.

4- Watch Glass :

این ظرف زمانی استفاده می شود که سطح نسبتا زیادی برا یک حجم کوچک مایع مورد نیاز است . معمولا برای کریستالیزه کردن و تبخیر به کار می رود. این ظرف همچنین می تواند برای پوشاندن در بشر نیز استفاده شود ، اما برای فلاسک نمی توان به این منظور از آن استفاده کرد.

5- Crystallization Dish:

این ظرف نیز از نظر ظاهری مابین watch glass و پتری دیش می باشد . نسبت ارتفاع به عرض در این ظرف کم می باشد که این مسئله به آن اجازه می دهد سطح وسیعی برای تبخیر داشته باشد ، اما معمولا از این ظرف برای نگه داری کوتاه مدت مایعات در فرآیندهای مختلف حمام استفاده می شود.( آب ، اسید یا روغن).

 

لینک های مفید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *