HIV همچنان مرگ آفرین، واکسن شکست خورد !

جستجوی ناموفق واکسنی که بتواند ویروس ایدز را متوقف کند، شکست ناامیدکننده دیگری را به همراه داشته است. واکسن HIV که در آزمایش های انسانی به بالاترین حد خود رسیده بود موثر نبود. و آزمایش 104 میلیون دلاری در آفریقای جنوبی که ارزیابی آن را انجام داده بود، متوقف شده است. گلندا گری، رئیس این مطالعه و رئیس شورای تحقیقات پزشکی.آفریقای جنوبی (MRC)، می گوید: “هیچ مدرکی برای کارآیی وجود ندارد.” “سالها کار به این کار انجامید. بسیار ناامید کننده است. “

مطالعه اثربخشی، که در اکتبر سال 2016 آغاز شد، با نام HVTN 702 شناخته می شود. در این مطالعه 5407 زن و مرد فعال جنسی، بدون آلودگی به HIV بین 18 تا 35 سال در 14 سایت در سراسر کشور ثبت نام کردند. محققان به طور تصادفی نیمی از شرکت کنندگان را برای دریافت یک جفت واکسن HIV جدا کردند. که در یک یا دو گروه به نام تقویت اولیه استفاده می شود، در حالی که نیمی دیگر دارونما دریافت کرد. این مطالعه قرار بود تا ژوئیه 2022 به طول انجامد. اما در 23 ژانویه، یک هیئت نظارت مستقل که به منظور ارزیابی ایمنی و کارآیی، داده ها را به سرعت بررسی می کند. به گری و سایر رهبران این مطالعه اطلاع داد که ادامه مطالعه “بی فایده” است. در گروه واکسینه شده 129 و در افرادی که دارونما دریافت کرده اند 123 عفونت وجود دارد.

واکسن HIV

هیچ مدرکی مبنی بر آسیب رساندن این واکسن وجود ندارد، همانطور که در یک مطالعه بزرگ واکسن اچ آی وی نشان داده شد. که به طور ناگهانی در سال 2007 متوقف شد. سوزان بوچبیندر، متخصص اپیدمیولوژیک در دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو، که به عنوان رئیس آن مطالعه هوشیارانه قبلی، به او تبریک می گوید. همکاران در آفریقای جنوبی برای انجام این کارآزمایی می گوید: “این آزمایش فوق العاده خوب انجام شد و ما پاسخ خوبی گرفتیم، و این همان چیزی است که از علم انتظار می رود.”

در مطالعه متوقف شده ، با بودجه MRC، انستیتوی ملی آلرژی و بیماری های عفونی ایالات متحده (NIAID) و بنیاد بیل و ملیندا گیتس، “دوز اولیه واکسن” یک ویروس canarypox بی خطر بود که ژن پروتئین سطحی HIV و دو مورد از پروتئین های ساختاری ویروس را حمل می کند. دوز دوم شامل یک نسخه ترکیبی از پروتئین سطحی مخلوط شده با ادجوانت MF59 است.

بسیاری از دانشمندان HIV شک کرده بودند که مطالعه آفریقای جنوبی موفق خواهد بود زیرا واکسن های مورد استفاده در طرح پرایم و بوست (یادآور) فقط نتایج کمتری در یک مطالعه اثربخشی در تایلند نشان داده بود. در آن مطالعه، که در سال 2009 به پایان رسید، عفونت های HIV در گروه واکسن 51 و در گروه دارونما به 74 مورد رسیدند – یک کارایی 31٪. این حوزه به طور گسترده موافقت کرد که این سطح از محافظت کافی برای وارد کردن واکسن به بازار نیست، اما محققان در مورد اینکه آیا تلاش برای ساختن واکسن یا کنار گذاشتن آن منطقی است، اختلاف نظر داشتند.

گری می گوید با توجه به شدت اپیدمی در آفریقای جنوبی – در آن 7.7 میلیون نفر از 37.9 میلیون نفر مبتلا به HIV در جهان زندگی می کنند – او و همکارانش، که واکسن های مورد استفاده در تایلند را کمی بهبود بخشیده اند، معتقد بودند که آزمایش جدید ارزش  قمار کردن آن را دارد. گری می گوید: “این اپیدمی در اینجا کنترل نشده است و ما باید اقدامات لازم را برای انجام یک مداخله پزشکی انجام دهیم.” آنتونی فاوسی ، مدیر NIAID می گوید از اینکه از این مطالعه حمایت کرده پشیمان نیست. “من فکر نمی کنم که این یک انتخاب بد بود. این تنها انتخاب بود. “

تا به امروز ، هیچ کس نمی داند که کدام یک از پاسخهای ایمنی بدن می تواند از عفونت HIV جلوگیری کند- اصطلاحاً مربوط به مصونیت بدن است-.اما بسیاری از محققان بر روی ایجاد واکسنی متمرکز شده اند که می تواند آنتی بادیهایی را تولید کند که توانایی ویروس را درآلوده کردن سلولها را خنثی کنند.

در مطالعات آزمایشگاهی فاوسی خاطرنشان می کند، واکسن های آزمایشی تایلند باعث تولید آنتی بادی هایی می شوند. که به اچ آی وی متصل هستند اما خنثی نمی شوند، این احتمال وجود دارد که به اندازه کافی برای محافظت از آن مناسب باشد. او می گوید: “ما سالها و سالها در تلاش بودیم و بنابراین، كوچكترین اثر مثبت را به دست آوردیم،.یعنی همبستگی بالقوه ایمنی، و جالب به نظر می رسید.” “با توجه به جدی بودن اپیدمی، اگر این تنها چیزی بود که داشتیم. و واکسن هایی که آنتی بادی های خنثی کننده را تحریک می کردند.سالها پای خط تحقیق بودند، آیا شما کاری انجام می دهید یا هیچ کاری؟”

فاوسی خاطرنشان می کند که این مطالعه در تایلند افرادی را در معرض خطر نسبتاً.کم عفونت قرار داده است-.میزان عفونت های جدید حدود 0.3٪ در سال بود – این بدان معناست که اگر مصونیت ایجاد شده.با چالش های مکرر روبرو نشود، تقویت اولیه ممکن است موثر باشد. در مطالعه آفریقای جنوبی، میزان عفونت های جدید در هر سال در زنان حدود 4٪ و در مردان 1٪ بود. فاوسی می گوید: “این می تواند مصونیت کاملاً تحت تأثیر قرار گرفته  باشد.”

میچل وارن ، رئیس AVAC ، یک گروه غیرانتفاعی حامی پیشگیری از اچ آی وی، می گوید که این آخرین شکست، مطالعه واکسن را کند نخواهد کرد. وارن، كه در هیئت نظارت بود كه توصیه می كرد مطالعه آفریقای جنوبی را متوقف كند،. می گوید: “محصولات دیگری نیز در آزمایش های كارآیی وجود دارد و در آزمایش های فاز I نیز تعداد محصولات کمی بزرگتر از آن است كه ما مدتهاست داشته ایم.”

کاندید واکسنی که در آزمایش Mosaico در حال آزمایش است، اکنون پیشرو است. ساخته شده توسط واکسن های Janssen ، یک prime-boost است که با آماده سازی شروع می شود. که حاوی “موزاییکی” از ژن های HIV از انواع مختلف ویروس است. که محققان آن را به یک آدنو ویروس بی ضرر تبدیل کردند. در آزمایشات قبلی، این واکسن باعث ایجاد آنتی بادی خنثی کننده نیز نشده است،..اما سطح بالایی از آنتی بادی های اتصال دهنده و سایر پاسخ های ایمنی را تولید می کند. دوز یادآور شامل یک نسخه موزاییکی از پروتئین سطح HIV است که با یک ماده کمکی آلوم مخلوط شده است.

این مخلوط prime-boost در مطالعات میمونی که حیوانات را واکسینه کرده. و سپس آنها را با شکل شبیه به اچ آی وی “به چالش” کشیدند، عملکرد خوبی داشت. در کارآزمایی Mosaico، افراد تراجنسیتی و مردانی که در آمریکای شمالی.و اروپا با مردان رابطه جنسی دارند، آن را دریافت می کنند. این واکسن همچنین در یک مطالعه کوچکتر، ایمبوکودو، در مورد زنان در جنوب صحرای آفریقا در حال آزمایش است. انتظار می رود نتایج حاصل از Imboko سال آینده و Mosaico در سال 2023 باشد.

لینک های مفید

مطالب مرتبط

None found

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *