دفترچه آزمایشگاه الکترونیکی

به نظر می رسد تغییر سبک به آزمایشگاه های الکترونیکی کاری ترسناک باشد. اما با برنامه ریزی دقیق، همه می توانند به راحتی پیش روند. در این پست ، ما چند نکته و منابعی را توضیح می دهیم که می تواند برای پذیرش یک دفترچه آزمایشگاه الکترونیکی مفید باشد.
منابع بی شماری وجود دارد که می تواند به شما در انتخاب یک دفتر آزمایشگاه خوب کمک کند (برای مراجعه به لینک های وب زیر مراجعه کنید).

راه حل های دیجیتال تقریباً مترادف با برنامه های نرم افزاری مبتنی بر cloud یا هر نرم افزاری است که روی رایانه و تلفن همراه شما کار می کند و از فناوری های مبتنی بر cloud مانند ذخیره سازی اطلاعات پشتیبانی می کند. این امر خصوصاً در مورد نوت بوک های آزمایشگاهی الکترونیکی بیشتر صدق می کند ، زیرا بیشتر آزمایشگاه ها می خواهند از یک سیستم ELN استفاده کنند که قادر است یادداشت های خود را به صورت ایمن در فضای ابری ذخیره کند. بیایید با برخی از مزایای نگهداری گزارش های آزمایشگاه دیجیتال در ابر در مقابل نگهداری سوابق کاغذی شروع کنیم:

نشان داده شده است که استفاده از دفترچه های آزمایشگاه الکترونیک باعث کاهش ضایعات می شود . این امر با توجه به اینکه ثبت و آزمایش به درستی مستند شده منجر به تکرارپذیری بهتر آزمایشات توسط سایر محققان می شود منطقی است. یافتن یک یادداشت کاغذی که سالها پیش توسط یک فوق دکترای سابق به ثبت رسیده باشد ، می تواند زمانبر باشد. یک دفترچه یادداشت آزمایشگاهی الکترونیکی (ELN) دارای قابلیت جستجوی قوی است که باعث صرفه جویی در وقت و در نهایت هزینه شما خواهد شد.

گزارش های آزمایشگاه دیجیتال قابل حمل هستند زیرا با اتصال به اینترنت می توانید از هرجایی به آنها دسترسی داشته باشید. می توانید از تلفن یا رایانه خود برای دسترسی به پورتال دیجیتال برنامه نوت بوک آزمایشگاه خود استفاده کنید. در مقابل ، یادداشت های کاغذی معمولاً همیشه در آزمایشگاه شما نگهداری می شوند. یک دفترچه آزمایشگاه قابل حمل به شما امکان می دهد ایده ها را بنویسید و در هر زمان و مکان وظایف را برنامه ریزی کنید.

درست است که به اشتراک گذاشتن یک دفتر کار آزمایشگاه کاغذی بسیار دشوارتر از اشتراک یادداشت ها از طریق اینترنت است. یک یادداشت دیجیتالی که در فضای ابری ذخیره شده است را می توان با کلیک یک دکمه با چندین همکار به اشتراک گذاشت. علاوه بر این ، شما می توانید خیال آسوده داشته باشید که نسخه دیجیتالی اصلی هرگز توسط دیگران از بین نخواهد رفت و از بین نمی رود.

استفاده از یادداشت های آزمایشگاه دیجیتال هنگامی که صحبت از انطباق و انجام آزمایشگاه خوب است ، یک شمشیر دو لبه است. از یک طرف ، محصولات نرم افزاری می توانند پیچیدگی زیادی به سیستم های کیفیت موجود در آزمایشگاه اضافه کنند. از طرف دیگر ، یک بستر دیجیتالی مناسب می تواند دردسر کنترل ها و روش های دستی را برای انطباق تا حد زیادی کاهش دهد. بیایید یک مثال ببینیم: یک آزمایشگاه تصمیم می گیرد از نگه داشتن دفترهای کاغذی به سوابق دیجیتال تغییر کند. این آزمایشگاه یک راه حل مبتنی بر ابر با هزینه کم می خواهد که برای همه آشنا باشد. بنابراین اعضای آزمایشگاه تصمیم می گیرند که از یک راه حل رایگان یادداشت برداری استفاده کنند. که می تواند در یک محیط تنظیم شده چند مشکل ایجاد کند زیرا کنترل اسناد ونظارت کامل در راه حل یادداشت برداری با هدف عمومی وجود ندارد. با استفاده از روشی که به طور مستقل تأیید شده باشد و متناسب با مقررات FDA (21 CFR قسمت ۱۱) و روشهای آزمایشگاهی و ساخت مناسب باشد ، می توان کاملاً از این مشکلات جلوگیری کرد.بسته به نیازهای آزمایشگاهی خاص شما ، می توانید مزایای دیگری نیز در هنگام استفاده از گزارش های آزمایشگاه دیجیتال داشته باشید. بنابراین ارزیابی نیازهای آزمایشگاه و توانایی های یک راه حل مناسب برای نوت بوک آزمایشگاه دیجیتال مهم است. بسیاری از این مزایا در نمودار منتشر شده توسط موسسات مهم دانشگاهی آورده شده است. به عنوان مثال ، موسسه Gurdon در دانشگاه کمبریج دارای یک راهنمای عالی در زمینه نوت بوک های آزمایشگاه الکترونیکی است. این راهنما راه حل های ELN را بر اساس قیمت ، قابلیت و نیازهای سیستم طبقه بندی می کند.

منابع آنلاین زیادی وجود دارد که می تواند در استفاده از دفترهای آزمایشگاه دیجیتال به شما کمک کند. در اینجا لیستی از منابع آنلاین مورد علاقه ما وجود دارد:

۱- راهنمای دفترچه یادداشت آزمایشگاه Gurdon Institute: https://www.gurdon.cam.ac.uk/institute-life/computing/elnguidance

توجه: اگرچه این یک موسسه دانشگاهی است ، اما برای آزمایشگاه های مستقر در شرکت ها نیز مناسب است ، پوشش می دهد.

۲- مدیریت داده های زیست پزشکی هاروارد: https://datamanagement.hms.harvard.edu/electronic-lab-notebooks

توجه: مقایسه شبکه لیست کاملی از ویژگی هایی را که برای ELN ضروری هستند ، پوشش می دهد.

۳- LIMSwiki: https://www.limswiki.org/index.php/Electronic_laboratory_notebook4-

دفتر الکترونیکی آزمایشگاه الکترونیکی در سال ۲۰۱۹: یک راهنمای جامع

4- نحوه انتخاب یک دفترچه آزمایشگاه الکترونیکی

Nature Journal: https://www.nature.com/articles/d41586-018-05895-3

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *