مدل های حیوانی در آزمایشگاه

تخمین زده می شود که سالانه بیش از ۲۵ میلیون حیوان مهره دار (حیوانات دارای اسکلت استخوانی) در تحقیقات ، آزمایش ها و آموزش در ایالات متحده به عنوان مدل های حیوانی در آزمایشگاهمورد استفاده قرار میگیرند. متأسفانه، هیچ آمار دقیق و جامعی در مورد تعداد حیوانات یا اهداف استفاده از آنها در سراسر جهان در دسترس نیست. وزارت کشاورزی ایالات متحده آماری را سالانه در مورد تعداد سگ ها، گربه ها، پریمات ها(نخستی)، خرگوش ، همستر و خوکچه هندی (و همچنین برخی از حیوانات وحشی و اخیراً حیوانات مزرعه) تهیه می کند که در تحقیقات در ایالات متحده استفاده می شود.

در تحقیقات بیومدیکال (زیست پزشکی) بیشترین گونه حیوانات که مورد استفاده قرار می گیرد کدام است؟

حیواناتی که برای تحقیق مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از: رت، موش، پرندگان، خرگوش ها، خوکچه هندی، همستر ، حیوانات مزرعه (از جمله خوک و گوسفند)، سگ، پستانداران (از جمله میمون ها و شامپانزه ها) و گربه ها. قورباغه ها و ماهی ها نیز بسیار مورد استفاده قرار می گیرند ، اما آماری در مورد استفاده از آنها در دسترس نیست.

توجه به رایج ترین حیوانات آزمایشگاهی یعنی – موش پرورش یافته برای تحقیق ، که ۸۵-۹۰ درصد از کل حیوانات مورد استفاده را تشکیل می دهند – مهم است؛ زیرا در آمار سالانه USDA که در مورد استفاده از حیوانات در ایالات متحده است، محاسبه نمی شوند؛ و همچنین تحت قانون حمایت از حیوانات قرار نگرفته اند.

حیوانات آزمایشگاهی تحقیقات بیومدیکال از کجا آمده اند؟

اکثر حیوانات آزمایشگاهی به طور خاص برای استفاده در آزمایش ها پرورش داده می شوند. افرادی که حیوانات پرورشی را می فروشند توسط وزارت کشاورزی ایالات متحده به عنوان فروشندگان کلاس A دسته بندی می شوند.

برخی از سگها و گربه های مورد استفاده در آزمایشگاه ها از دلالان معروف به فروشندگان کلاس B خریداری می شوند، که حیوانات را از حراجی ها، از تبلیغات روزنامه ها یا از منابع مختلف دیگری از جمله برخی از پناهگاه های حیوانات خریداری می کنند (روشی معروف به “pound seizure”). قوانین pound seizure  در ایالت های مختلف، متفاوت است. در بعضی ایالت ها به پناهگاه ها اجازه داده می شود که برای استفاده در آزمایش ها از حیوانات استفاده کنند و در برخی ایالات استفاده از حیوانات پناهگاه برای تحقیق ممنوع است. بعضی از ایالت ها هم اصلاً قانونی ندارند و به عهده پناهگاه یا قوانین محلی می گذارند. در نهایت، بعضی از حیوانات مورد استفاده در آزمایشات از طبیعت گرفته می شوند – از جمله میمون ها ، رت ها ، موش ها و پرندگان.

با پایان آزمایش چه اتفاقی برای حیوانات می افتد؟

اکثر حیواناتی که در آزمایشات استفاده می شوند در حین آزمایش یا پس از آن اتانازی می شوند (کشته می شوند). هیچ آمار دقیقی در مورد تعداد حیواناتی که سالانه در آزمایشگاه ها کشته می شوند وجود ندارد. در بعضی موارد ، حیوانات مورد اتانازی قرار نمیگیرند، اما در نتیجه آزمایشی که روی آنها انجام شده، می میرند. به عنوان مثال ، آزمایش LD50  (دوز کشنده ۵۰) شامل تعیین دوز ماده ای است که ۵۰ درصد حیوانات آزمایش شده را میکشد. برخی از حیوانات در آزمایشگاه ها ، بسته به پروتکل تحقیق، می توانند در آزمایش های دیگر هم مورد استفاده قرار گیرند.

بسیار نادر است که حیوانات پس از آزمایش به سرپرستی گرفته شوند و یا به پناهگاه بروند. در سال ۲۰۰۰ ، اما یک سیستم پناهگاه ملی برای شامپانزه هایی که در تحقیقات استفاده می شدند، ایجاد شد.

جایگاه HSUS (جامعه انسانی ایالات متحده) در مورد مدل های حیوانی در آزمایشگاه که در تحقیقات بیومدیکال استفاده می شوند چیست؟

مانند اکثر دانشمندان ، HSUS طرفدار پایان استفاده از حیوانات در تحقیقات بیومدیکال که برای حیوانات مضرند است. بر این اساس، ما تلاش می کنیم تا تعداد کمتری از حیوانات که برای این اهداف آسیب می بینند، استفاده شوند. نگرانی ما شامل تمام جنبه های استفاده از حیوانات آزمایشگاهی، از جمله تهیه جا و مراقبت از آنها است.

ما کار خود را به خاطر حیواناتی که در آزمایشگاه ها استفاده و نگهداری می شوند، عمدتاً با ترویج روش های تحقیقاتی انجام می دهیم که امکان جایگزینی یا کاهش استفاده از آنها وجود داشته باشد تا حیوانات کمتر دچار رنج یا آسیب جسمی شوند. جایگزینی، کاهش و پالایش به عنوان سه R یا روشهای جایگزین شناخته می شوند. رویکرد سه R (replacement, reduction, refinement)، با دقت سختگیرانه، هم برای رفاه حیوانات و هم برای پیشرفت بیومدیکال سودمند خواهد بود.

گونه های خاصی مانند شامپانزه ها را از نظر اخلاقی نمی توان در قفس آزمایشگاهی نگهداری کرد و با توجه به ویژگی های ذهنی ، عاطفی و اجتماعی بسیار تکامل یافته و آسیب پذیری آنها در برابر رنج ناشی از زندگی در اسارت در محیط های تحقیقاتی، نباید از آنها در تحقیقات مضر استفاده کرد. در نتیجه ، ما اولویت بالایی برای این گونه ها قائلیم و به همین دلیل از تحقیقات بیومدیکال مضر کنار گذاشته شده و به پناهگاه های مناسب منتقل می شوند.

آیا قوانینی وجود دارد که از پرندگان، رت ها و موش ها پرورش یافته برای تحقیقات بیومدیکال محافظت کند؟

رت ها ، موش ها و پرنده هایی که برای تحقیقات بیومدیکال پرورش یافته اند ، تحت پوشش قانون حمایت از حیوانات نیستند و در آمار سالانه USDA محاسبه نمی شود. دو قانون اصلی در مورد سایر حیوانات آزمایشگاهی وجود دارد: قانون رفاه حیوانات و خدمات بهداشت عمومی در مراقبت و استفاده انسانی از حیوانات آزمایشگاهی.

برای جایگزین کردن روش های استفاده از مدل های حیوانی در آزمایشگاه چه کاری انجام می شود؟

بودجه دولتی برای گزینه های جایگزین در طول تاریخ بسیار کم بوده است. برخی از شرکت ها منابع قابل توجهی را برای یافتن گزینه های دیگر صرف کرده اند. در چارچوب تحقیقات حیوانات، “گزینه ها” نه تنها شامل جایگزینی حیوانات، بلکه کاهش تعداد حیوانات مورد استفاده و پالایش تحقیقات به گونه ای که باعث درد و رنج کمتر می شود. بنابراین ، تعدادی گزینه دیگر در حال حاضر موجود است و می تواند شامل مواردی مانند نگهداری حیوانات اجتماعی به صورت جفت، به جای جداگانه باشد.

متأسفانه ، توسعه و اجرای تهاجمی این روش ها ، به ویژه گزینه های جایگزین، یک فرایند پیچیده است و موانع زیادی را در بر دارد. اول ، باید بودجه و علاقه کافی برای توسعه روش ها وجود داشته باشد. بعلاوه ، در بعضی موارد ، یک گزینه جایگزین باید تأیید شود -که یک فرآیند گران و وقت گیری است- تا توسط سازمان های نظارتی و دیگران پذیرفته شود. این امر به ویژه در مورد آزمایش مواد شیمیایی و محصولات صادق است.

 

لینک های مفید مدل های حیوانی در آزمایشگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *