مقایسه خرید کیت الایزا از 20 برند مطرح ایرانی و وارداتی

کیت الیزا یک جعبه حاوی محلول و مواد مورد نیاز برای انجام آزمایش‌ کمی ایمونواسی در حوزه های تشخیصی و تحقیقاتی می‌باشد که بر مبنای واکنش آنتی ژن، آنتی بادی طراحی شده است. از تست الایزا برای تشخیص ویروس، سیتوکاین، میزان ترشح هورمون‌ها و … استفاده می‌شود. هنگام خرید کیت الایزا علاوه بر دقت به نام، تاریخ انقضا، لات نامبر و بروشور کیت، لازم است به اصالت، میزان تقاضا و فروش آن در میان آزمایشگاه‌ها نیز توجه نماییم.

الایزا! کلمه‌ای آشنا برای تمام کسانی که با آنتی‌ژن و آنتی‌بادی سروکار دارند. بعضی صرفاً نام این روش را شنیده‌اند، برخی نیز نتایج دقیق و قابل استنادی را با کمک این روش به دست میاورند. اما برای اپراتور و سوپروایزرهای آزمایشگاه تشخیص طبی یک مورد خاص به‌شدت مهم است، کدام شرکت بیشترین دقت و کیفیت ممکنه را در کمترین زمان ارائه می‌کند؟ در این پست به‌تمامی پرسش‌های تحقیقاتی و بالینی شما مخاطبان گرامی، طبق نیازسنجی‌های صورت‌گرفته، در مورد کیت‌های الایزای موجود در بازار آزمایشگاهی ایران پاسخ می‌دهیم، با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

پیشتر در مقاله های “تفاوت روش های کلایا (CLIA) و الایزا (ELISA) با یک دیگر چیست؟“، “روش تعیین غلظت بهینه آنتی ژن و سرم در تست الایزا Checkerboard“، “آزمون اویدیتی الایزا Avidity ELIsA جهت بررسی میزان اویدیتی آنتی بادی ها“، “آنالیز نتایج الایزا” و آشنایی با دستگاه “میکروپلیت ریدر” به تعداد زیادی از سوالات شما مخاطبان گرامی در زمینه الایزا پاسخ داده ایم و اکنون به پشتوانه شناخت تئوری و عملی از اساس عملکرد کیت های الایزا به سراغ معرفی تولید کنندگان به نام این حوضه تخصصی میرویم.

شناخت ظاهری و بسته‌بندی کیت‌های الایزا

ممکن است در نگاه اول ظاهر یک جعبه و بسته‌بندی کیت‌های الایزا اهمیت زیادی نداشته باشد اما اطلاعات مهم و بعضاً کاربردی که بر روی جعبه الایزا درج شده است که می‌تواند مستقیماً در نتیجه آزمایش شما اثر منفی بگذارد. اما این اطلاعات چیست؟

نام محصول

اولین موردی که تمام افراد به آن توجه می‌کنند نام فارسی و لاتین درج شده بر روی محصول است. پس چرا این کار را جز نکات مهم ذکر می‌کنیم؟! در برخی موارد گزارش شده است که در انتهای آزمایش و پس از اخذ نتیجه غیرمعقول نسبت به یک پارامتر خاص، پژوهشگر متوجه شباهت اسمی در انتخاب کیت الایزا شده است! اما چطور ممکن است؟ به مثال‌های زیر توجه کنید.

نام انگلیسی کیت های الایزا به صورت دقیق بر روی محصولات ایرانی نیز درج میشود.

شرکت نام‌آشنا و بروز آاسکو تولیدکننده کیت‌های الایزای تخصصی در ایالات متحده می‌باشد و در ایران برای استفاده بر روی دستگاه‌های خاص آزمایشگاهی خریداری می‌شود. بعضی محصولات این شرکت دارای نام‌های به‌شدت مشابه هستند و بعضاً برخی یک اسم دارند و فقط استاندارد FDA آنها متفاوت است. به نام‌های زیر توجه کنید:

  • SS-A
  • SS-B
  • ANA-8S
  • ANA-8Pro
  • a-Tg
  • Tg

تاریخ تولید و انقضا

تمام کارخانه‌های تولیدکننده کیت‌های الایزا (ایرانی و خارجی) ملزم به درج تاریخ انقضا و تولید به‌صورت خوانا می‌باشند. اما چرا خوانایی مهم است؟ ممکن است به‌صورت اتفاقی فروشنده و خریدار عددهای درج شده تاریخ را اشتباه ببینند و ناخواسته سبب هدررفتن زمان، هزینه و یا بروز فاجعه‌ای شود. خسارت تا جایی ممکن است بالا رود که سبب تجویز اشتباه دارو یا درمان شود و یا امیدها و آرزوهای یک دانشجو را به باد دهد؛ بنابراین به نحوه درج تاریخ (چاپی، لیزری و لیبل) و خود اعداد تاریخ توجه کنید.

برند و لیبل اصالت کالا

شرکت‌های تولیدکننده کیت‌های الایزا در اکثر موارد دارای لوگو و نام تجاری مخصوص به خود هستند. برای مثال به سری محصولات الایزا از شرکت آاسکو، آاسکولایزا (AESKULISA) گفته می‌شود. در شرکت‌های ایرانی نیز “KPG” مخفف کارمانیا پارس ژن می‌باشد و این شرکت لوگوی خود را بر روی محصولات خود درج می‌نماید. برخی برندها علاوه بر درج لوگو و شماره ثبت خود، یک لیبل یا هولوگرام نیز بر روی درب جعبه درج می‌نمایند تا مصرف‌کننده از پلمب بودن و عدم دست‌کاری محصول خریداری شده اطمینان حاصل نماید.

شماره تولید یا لات نامبر (.LOT No)

لات نامبر یک کد منحصربه‌فرد است که تولیدکنندگان به دسته‌ای از کالاهایی که با استفاده از مواد، قطعات یا مواد یکسان در مدت‌زمان خاص، تولید کرده‌اند اختصاص داده می‌شود. برای مثال ممکن است شرکت تولیدکننده ماده اولیه محلول‌های الایزا بر شکست شده یا به فرمول جدیدی دست یابد؛ بنابراین شرکت‌های تولیدکننده کیت الایزا که از آن کارخانه ماده اولیه خود را تأمین می‌کردند ملزم به تغییر لات نامبر می‌شوند.

دمای نگه‌داری

اگر بادقت به جعبه کیت الایزای خود توجه کنید متوجه یک نماد که شبیه نمودار ریاضی بوده و دو عدد یکی در بالا و دیگری در پایین آن درج شده است، می‌شوید. این اعداد به ترتیب حداکثر و حداقل دمای نگه‌داری کیت می‌باشند. توجه داشته باشید این اعداد برای جعبه و تمام محتویات آن به‌صورت یک جا اختصاص‌یافته و ممکن است هر محلول و مادهایی که درب آن باز شود تا استفاده بعدی نیازمند نگه‌داری در دمای دیگری باشد. این شرایط ویژه هم بر روی خود محلول هم در بروشور ذکر می‌شود. همچنین دیده شده است که برخی شرکت‌ها فقط یک دمای نگه‌داری بر روی جعبه ذکر می‌کنند که خریدار ملزم حفظ این دما تا زمان استفاده می‌باشد.

اطلاعات محصولات مونوبایند الایزا
راهنمای خوانش باکس کیت الایزا

تعداد، مقدار و نام ویال‌ها، محلول‌ها، آنزیم‌ها و… موجود داخل کیت

برخی شرکت‌ها جهت سهولت و انتخاب دقیق محصول توسط مشتریان، اقدام به درج نام، تعداد و حجم ویال‌های داخل جعبه می‌کنند؛ بنابراین شما می‌توانید بدون باز کردن درب جعبه از محتوای آن اطلاع یابید. همچنین اگر تغییر کمّی در تعداد یا حجم ویال‌ها رخ دهد شما با استناد به اطلاعات درج شده می‌توانید محصول را عودت دهید. توجه شود اگر درب پلمب محلول‌ها باز شود 99% شرکت‌ها محصول را پس نمی‌گیرند.

بارکد و نام کشور سازنده

اگر برای شما کشور سازنده کیت مهم است پس حتماً به این سه موردتوجه ویژه‌ای دارید. نام لاتین یا فارسی کشور مبدأ تولید، زبان نوشتاری بر روی کیت و بارکد کیت. در مورد بارکد باید اشاره کنیم که برخی شرکت‌ها QR-CODE نیز بروی محصولات خود درج می‌نمایند. هدف از این کد بعد از اسکن آن توسط مشتری مشخص می‌شود. همچنین شما می‌توانید با اسکن بارکد خطی کیت‌ها و جستجوی آن در گوگل به اطلاعاتی مانند قیمت بین‌المللی محصولات خارجی دست‌یابید. توجه شود این قیمت‌ها رسمی نیست.

محتوای جعبه کیت‌های الایزا

محلول‌ها و مواد مصرفی

کیت‌های الایزا تجاری معمولاً حاوی پلیت‌های پلی‌استایرن استریل (48، 96، 192 و …) استریل، آنتی‌بادی‌های تشخیصی و تمام مواد شیمیایی موردنیاز برای انجام آزمایش الایزا می‌باشد. معرف‌های مورداستفاده در کیت‌های الایزا شامل بافر پوشش الایزا (coating buffer)، بافر شستشو (washing buffer)، تثبیت‌کننده‌ها/مسدود کننده‌های پروتئین خشک شده (dried protein stabilizers/blockers)، رقیق‌کننده‌های نمونه، تثبیت‌کننده‌های داخل محلول (in-solution stabilizers) یا تثبیت کننده‌های مزدوج (conjugate stabilizers)، یک سوبسرای تشخیصی (detection substrate) و یک محلول توقف (stop solution) می‌باشد.

در برخی موارد نیز شرکت‌ها پلیت‌های الایزا را در کیت قرار نمی‌دهند یا به‌صورت جداگانه اقدام به فروش تجهیزات مصرفی موردنیاز آن کیت می‌کنند.

بروشور و کاتالوگ

همان‌طور که همه می‌دانیم برای ران کردن یک تست الایزا علاوه بر کادر مجرب آزمایشگاهی نیاز به انجام قدم‌به‌قدم پروتکل خاص آن شرکت داریم. بروشورها به چهار روش در جعبه درج می‌شوند. برگه بروشور به‌صورت خوانا، برگه پروتکل چسبانده شده به داخل جعبه که باید جدا شود، چاپ بروشور در داخل جعبه که برای خواندن آن باید جعبه از هم باز شود و درج QR- CODE جهت ارجاع به صفحه اینترنتی محصول.

در بروشور چیست؟

به طور خلاصه بروشور محصولات الایزا حاوی چند بخش کلیدی و غیر قابل‌چشم‌پوشی می‌باشد. ممکن است محقق به پشتوانه دانش تجربی خود بدون مطالعه بروشور اقدام به انجام آزمایش نمایید اما غافل از این که یک مؤلفه در بچ نامبرهای جدید عوض شده که در نتیجه آزمایش اثر می‌گذارد. این بی‌توجهی به‌ظاهر کم‌اهمیت ممکن است به قیمت جان یک بیمار تمام شود؛ بنابراین هرگز مطالعه بروشور را ولو به‌صورت سطحی فراموش نکنید.

مواردی که در بروشور قید می‌شود
  • مقدمه
  • کاربرد و اهداف کیت
  • اساس آزمایش 
  • محتویات کیت
  • نکات مصرف و نگه‌داری
  • نحوه آماده‌سازی کیت و نمونه
  • توضیحات عمومی
  • پروتکل و نحوه انجام آزمایش
  • محاسبه نتایج و ارزیابی آزمایش
  • شاخص‌های دقت، حساسیت و اختصاصیت
  • منابع

کدام کیت الایزا مناسب آزمایش من است؟

کیت‌های الایزا دارای دسته‌بندی‌های مشخص و دقیقی هستند. به بیان دیگر معلوم است هر پنل (گروه) تستی الایزا برای چه عضو یا عمل تشخیصی ساخته و تولید می‌گردد. برای مثال از پنل سایتوکاین جهت اندازه‌گیری فاکتورهای از پیش معرفی شده، IL-10،IL-17A، IL-4، IL-6، IL-23، IFN-γ، TGF-β و TNF استفاده می‌شود. (توجه داشته باشید موارد ذکر شده ممکن است طی مرور زمان توسعه پیدا کرده و بیشتر شوند.) اگر به دسته بندی پنل های الایزا فروشگاه وندیداز مراجعه کرده باشید حتماً با این دسته‌بندی آشنا هستید و به‌راحتی به انتخاب کیت مدنظر خود اقدام می‌نمایید.

کدام برند اختصاصیت و دقت بالاتری در تست‌های الایزا ارائه می‌دهد؟

بعد از انتخاب کیت مدنظر اکنون سؤال اینجاست که کدام برند برای تست من کافی است؟ منظور از کافی بودن در اینجا، اشاره به نوع آزمایش شما دارد. یعنی کاربرد شما کلینیکی و بالینی است یا تحقیقاتی و پژوهشی. ما در فروشگاه اینترنتی وندیداز ضمن ارائه توضیحاتی از بروشور کیت، اقدام به افزودن دکمه دانلود کاتالوگ برای کیت‌های الایزا و سایر کیت‌ها کرده‌ایم. ازاین‌رو شما بدون نیاز به‌صرف وقت باارزش خود برای جستجوی اهداف کیت، صرفاً با یک کلیک ساده به گنجینه با ارزشی از اطلاعات کیت پی خواهید برد.

فروشگاه وندیداز ضمن رعایت حقوق مصرف‌کننده مبنی بر انتخاب دقیق و صحیح کیت الایزا و سایر محصولات موجود، اقدام به اخذ تصاویر به‌صورت گالری جهت ارائه در صفحه محصولات کرده است و به‌صورت روزانه تصاویر محصولات را بروز می‌نمایند. این امر به شما کمک می‌کند نوع کیت مدنظر خود را باتوجه‌به نماد (RO) مشخص نمایید. (RO مخفف RESEARCH ONLY میباشد و مشخص می‌نماید که کیت مذکور برای اهداف تحقیقاتی – پژوهشی است)

همچنین باتوجه‌به سیاست انتقادپذیری فروشگاه وندیداز، شما مخاطبان گرامی به‌عنوان ناظران محتوای ما، اگر با محصولی مواجه شدید که بروشور و عکس آن برای خواسته شما ناکافی بود یا اشتباه قرار گرفته، با ثبت نظر خود ذیل آن پست، خطای صورت‌گرفته را گزارش و از کد تخفیف بهره‌مند شوید.

لیست برندهای ایرانی و وارداتی کیت الایزا

جهت مشاهده محصولات بر روی لوگو شرکت مد نظر کلیک نمایید.

ایرانیایرانیایرانیایرانیایرانیایرانیایرانیایرانیایرانیایرانیایرانیخارجی (وارداتی)خارجی (وارداتی)خارجی (وارداتی)خارجی (وارداتی)خارجی (وارداتی)خارجی (وارداتی)خارجی (وارداتی)خارجی (وارداتی)خارجی (وارداتی)خارجی (وارداتی)خارجی (وارداتی)
نام برندپیشتاز طبایده آل تشخیصمونوکیتاتوبیوپادتن علمپیشگامان سنجشآریامبناکیمیاپژوهانکارمانیا پارس ژندیا پلاسجای برند شمامونوبایندزل بایوآاسکودمدیتکویرسلترینیتیونتایبایوردبایومریکازیمنسبرند وارداتی شما
پنل تیروئیدT3,T4,TSH,T-UPTAKE,FT3,FT4T3,T4,TSH,T-UPTAKE,FT3,FT4T3,T4,TSH,T-UPTAKE,FT3,FT4T3,T4,TSH,FT3,FT4T3,T4,TSH,FT3,FT4T3,T4,TSH,FT3,FT4*Neo-TSH***PTH*******PTHT3, T4, TSH, T3-UPTAKE, FT3, FT4(PTH) دیامترا، IBT
پنل استروئیدی*DHEA-S, 17OH-Progesterone, (E2) Estradiol, Testosterone, Progesterone, CortisolTestosterone, Estradiol (E2)******free-Testosterone, Testosterone*Progesterone, Testosterone, Free Testosterone, Estradiol-E2, Cortisol**Testosterone, Free Testosterone, Estradiol-E2******دیامترا - IBT
پنل ایدز و هپاتیتHIV, HCV, HBS AG, HBS AB*****HIV, HCV, HBS AG, HBS AB**********HIV, HCV, HBS AG, HBS ABHIV, HBS AG, HBS AB**ادالتیس، دیاپرو، GBC
پنل تورچTOXO-IgG, TOXO-IgM, Rubella-IgG, Rubella-IgM, CMV-IgG, CMV-IgM, HSV-IgG, HSV-IgM*********************
پنل تومور مارکرPSA, FREE-PSA, CA19-9, CA15-3, CA-125, CEA, AFP, HE4PSA, Free PSA, CEA, AFP, CA-125 PSA, AFP, CEA*AFP، CEA، CA125، PSA، Free PSAPSA، Free PSA*****PSA، PSA-XS، Free PSA، AFP، CEA، CA-125، CA-19-9، CA-15-3**********
پنل سیتوکاین********اکثر اینترلوکین ها, TGF- β ,CCL3, TNF-α, IFN-γ, CCL2 و...***IL-27, IL-15RA, IL-28, IL-37, IFN-a و...*IL-6, IL-8, IL-10, VEGF-C, IFN-gamma و...*******
پنل عفونی Fasciola Hepatica, H pylori IgG, H pylori IgA, H pylori IgM, H pylori Stool, H pylori Stool, Echinococcus IgG, Brucella IgG, Brucella IgM و...Anti-Hpylori-IgA, Anti-Hpylori-IgM, Anti-Hpylori-IgGAnti-Hpylori-IgA, Anti-Hpylori-IgM, Anti-Hpylori-IgG*H.Pylori (IgG), H.Pylori (IgA), H.Pylori (IgM), HP.Hybrid, SARS COVID IgG, SARS COVID IgMH.pylori IgG***H.Pylori IgG, H.Pylori IgM, H.Pylori IgA*H.Pylori IgG, H.Pylori IgM, H.Pylori IgA**Adenovirus, Ascaris lumbricoides, Aspergillus fumigatus, Bordetella pertussis, Borrelia burgdorferi, Brucella, Candida albicans و...BRUCELLA, HELICOBACTER PYLORI و...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *